چطوری کار خبرنگاری بازی رو شروع کنیم؟

 

قبلاً درباره اینکه «مراحل اولیه تبدیل شدن به نویسنده بازی چیه؟» و «اسامی مشهورترین رسانه‌ها (سایت و نشریات) و خبرنگاران بازی‌های ویدئویی» نوشتم. امروز میخوام کمی بیشتر درباره خبرنگاری گیم توضیح بدم. خبر بخش جدایی ناپذیر اغلب رسانه‌هاست. رسانه‌های بازی هم از این مورد مستثنی نیستند.

رسانه‌های زیادی در داخل و خارج از کشور در حوزه گیم فعالیت میکنن و بیشتر اونها اشتراک موضوع و هدف دارند. تنها بخش کمی از این رسانه‌ها بصورت تخصصی روی یک موضوع متمرکز شدن و اغلب اونها بخش‌های مشابهی به همدیگه دارن، از معرفی و نقد بازی‌ها گرفته تا اخبار و پادکست و ویدیو و ...

بخشی که امروز میخوام راجع بهش بنویسم، نحوه تهیه اخبار هست. همونطور که از اسمش پیداست مربوط به خبررسانی یا همون اطلاع‌رسانی میشه. ما بعنوان خبرنگار رسانه بازی، واسطی هستیم بین همه اتفاقات و رخدادهای صنعت بازی با مخاطبان رسانمون که گیمرها و خانواده‌ها و پژوهشگرا و بازی‌سازا و حتی بازدیدکننده‌های عمومی و غیرحرفه‌ای میتونن باشن.

 

برای نوشتن اخبار لازمه موارد زیر رو بدونیم و رعایت کنیم (در ادامه توضیح میدم):

  • اصول نگارش و تیتر زدن
  • پیدا کردن سوژه
  • پرهیز از قضاوت
  • ارجاع به منابع رسمی
  • استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط
  • تهیه گزارش از رویدادها
  • به موقع منتشر شدن خبر

 

نویسنده و خبرنگار بازی‌های ویدئویی

 

اصول نگارش و تیتر زدن

برای یک رسانه رسمی لازمه که از سبک نوشتاری رسمی (و نه محاوره‌ای) استفاده بشه. برعکس برای رسانه‌هایی مثل صفحات اینستاگرام بهتره کپشن‌هایی که مینویسیم محاوره‌ای باشه که مخاطب ارتباط بهتری برقرار کنه. بستگی به این داره که شما چه نوع رسانه‌ای رو برای درج اخبار انتخاب کنید.

اما بعضی موارد مشترک هست و یکی از این موارد و مهم‌ترینشون انتخاب تیتر مناسب هست. باید توجه کنید که اولاً عنوان مناسبی برای خبر انتخاب کنید تا:

  1. خواننده رو جذب کنه تا ادامه مطلب رو بخونه
  2. کلیدواژه‌های اصلی رو بکار ببرید تا در موتورهای جستجو بهتر پیدا بشه
  3. غیرقابل فهم و عجیب و غریب هم نباشه و اصل موضوع رو برسونه

بعد از انتخاب عنوان مناسب. در متن خبر هم گاهی لازمه تیتر بزنید. مثلاً دارین خبری راجع به یک بازی مینویسید و تو یک پاراگراف میخواین داستان بازی رو توضیح بدین. اینجا خوبه که بالای اون پاراگراف تیتر بزنید «داستان بازی فلان» یا میخواین اسکرین‌شات‌های بازی رو نمایش بدین تیتر مناسب براش انتخاب کنید. تیترها باعث میشن تا چشم خواننده بهتر متن رو دنبال کنه و جاهایی که دوست داره رو ببینه و بخونه.

 

پیدا کردن سوژه

برای اینکار لازمه اطلاعات خوبی از موضوع که اینجا صنعت بازی‌های ویدئویی هست داشته باشین. اما یه راه دیگه هم برای تازه کارها وجود داره که اون جمع‌آوری اطلاعات و فهرست کردنشون در جایی مثل فایل اکسل هست. مثلاً سایت‌های بازی که میتونن مرجع باشن رو فهرست کنید. بازی‌سازها رو فهرست کنید و هرچیزی که میتونه تو  شناخت بهتر بهتون کمک کنه.

اما برای پیدا کردن سوژه میتونید سایت‌ها و صفحات اجتماعی همین مراجع رو دنبال کنید تا به محض اینکه خبری رو اطلاع‌رسانی کردن (در سایت، اینستاگرام، تلگرام، توییتر و امثالهم) شما در جریان قرار بگیرید و اون خبر رو در رسانه خودتون و با قلم خودتون بازنشر کنید.

 

پرهیز از قضاوت (از جمله نقد و نظر شخصی)

سعی کنید حتی الامکان از قاطی کردن خبر با سبک‌های نوشتاری دیگه مثل مقاله و نقد، پرهیز کنید. اینکه مثلاً تریلر رونمایی یه بازی رو تو کنفرانس فلان شرکت دیدین و کلی ذوق زده شدین، اینجا باید فن‌بوی بودن رو بذارین کنار و اصل مطلب رو به اطلاع مخاطب برسونید. نه قصد نقد و بررسی داشته باشین که این بازی نقاط ضعف و قوتی داره و اونها رو شمارش کنید، نه سلیقه شخصیتون رو خیلی دخیل کنید. هدف اطلاع‌رسانیه یک موضوع، رویداد و رخداده، بی کم و کاست.

 

ارجاع به منابع رسمی

همیشه خبرتون رو از منبعی گرفتین. پس بهتره این منابع دست اول یا واسطه‌ای رو هم ذکر کنید. با لفظی مثل «به نقل از ...» این به اعتبار کاری رسانه خودتون اضافه میکنه.

اما اگه خودتون تهیه کننده گزارشی بودین، مثلاً به واسطه شرکت در یک رویداد یا نمایشگاه، اون موقع خودتون میشین خبرنگار. در اینصورت ممکنه رسانه شما تو سوژه خاصی به مرجع بقیه تبدیل بشه.

 

استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط

مطمئناً هر مطلبی حالا فارغ از نوعش بدون عکس، صفایی نداره. حتی گاهی اوقات همون تصویر بخصوصی که انتخاب میکنید باعث میشه یه نفر بیاد و مطلب یا خبرتون رو ببینه. تصور کنید یک ارائه بدون اسلاید انجام بشه و مقایسه‌اش کنید با ارائه‌ای که همراه با موشن‌گرافی باشه. کدوم تاثیرگذارترن؟ پس تو انتخاب تصویر مناسب برای خبر دقت کنید.

علاوه بر این، تصاویر میتونن تو موتورهای جستجو ثبت بشن و بعداً از همون طریق براتون ورودی بیارن.

 

تهیه گزارش از رویدادها

همونطور که قبل‌تر توضیح دادم، خودتون میتونید خبرنگار بشین و برین تو دل رویدادها. مثلاً یه کنفرانس خبری رو دنبال کنید یا توی جشنواره‌ای شرکت کنید و از اونها گزارش تهیه کنید. تو مراسم رونمایی یه بازی شرکت کنید و اولین رسانه‌ای باشین که خبرش رو منتشر میکنید.

همه اینها بستگی به علاقه شما به فعالیت تو این حوزه داره و میتونید ارتباط نزدیکی با بازی‌سازها برقرار کنید و بسیاری از خبرها، تصاویر و تریلرها رو مستقیماً از طریق خودشون بدست بیارید.

 

به موقع منتشر شدن خبر (اگر دیر بشه سوژه بیات میشه)

نکته پایانی که درباره نوشتن خبر میتونم بگم اینه که تو زمانبندی دقیق باشین. بعضی خبرها اگه به وقتش منتشر نشن، دیگه ارزش چندانی ندارن و اصطلاحاً موضوع سوژه بیات میشه. از طرفی اولین بودن هم میتونه به دیده شدن رسانتون خیلی کمک کنه. پس باید سریع باشید و برای اینکار خودتون رو آماده کنید.

 

اینها مواردی بودن که خیلی خلاصه سعی کردم توضیح بدم تا اندک تجربه‌ای که تو این کار کسب کردم رو با شما به اشتراک بذارم، اگه چیزی جا افتاده و فکر میکنین کمک‌کننده هست، از طریق نظرات با بقیه به اشتراک بذارین.